v.11 – Tre nya serier

En extremt TV-fattig vecka har passerat med bland annat tre premiärer. Men jag återkommer till dem lite senare. Jag vill nämligen börja med att kommentera sista avsnittet av Leende guldbruna ögon. Serien vars första två avsnitt var helt briljanta och underbara, men lika briljant som de första avsnitten var, lika dåligt var det sista avsnittet.

Jag undrar vad människorna bakom serien tänkte med när de skapade serien? Istället för att ge serien en värdig fortsättning (som antagligen hade krävt 3-4 avsnitt till) så misslyckas de totalt med att avsluta serien på ett värdigt sätt. De första avsnitten kändes verkligen som en fin start på en mysig historia i samma härliga anda som till exempel Möbelhandlarens Dotter. Men det det tredje och sista avsnittet känns som, ja jag vet inte vad. En nödlösning? Varför göra det hela till ett skämt? Varför inte låta Lennartz kämpa vidare i några fler avsnitt och låta dem sakta men säkert “bygga upp” och kämpa för att lyckas? Visst fick de lite upprättelse på slutet men det sista avsnittet drar ner det slutliga betyget för hela serien från ett ”strålande” till ”dåligt”.

Efter att ha sett de tre första avsnitten av The Black Donnellys så ger jag upp denna serie. Själva idén med serien är väldigt tilltalande men utförande är en katastrof. Själv hade jag föredragit om de skippat hela kärlekshistorien i serien och bara kört på i “gangster”-stil istället. Hårt, actionfyllt och “kriminallitet-historie-drivande”. Nej nu längtar jag till The Sopranos!

Lost har bara blivit bättre och bättre senaste veckorna (e12). Att Jack och Claire skulle vara syskon var väl inte helt överraskande med tanke på de tidigare tips vi fått i serien men det blir intressant att se om vi kommer få se någonting mer angående detta längre fram. En person som jag tror är mycket mer inblandad än vi fått veta är Jack och Claires pappa. Det känns som att han på något sätt är inblandad i vad som händer på ön. Avslutningscenen med Jack var riktigt härligt och det ska bli kul att se hur Kate och de andra kommer att reagera.

Jag börjar bli lite orolig angående What about Brian (e17). Säsongsavslutningen är schemalagd till 26e Mars och det har ännu inte kommit några rapporter angående seriens fortsättning. Med tanke på att det bara är tre avsnitt kvar är jag orolig för att säsongsavslutningen inte är skriven som en avsluting för serien så om serien inte kommer tillbaka i höst misstänker jag att vi får lämna Brian och hans vänner med en cliffhanger. Men jag hoppas innerligen att denna underbara serie kommer tillbaka i höst. Tyvärr har den (precis som så många andra serier jag gillar) inte speciellt många tittare i USA(4-5 miljoner per avsnitt). Mitt hopp står till att ABC vet hur underbar denna serie är och att de fortsätter tro på högkvalitativa serier istället för en massa reality-skräp.

Veckans (e13) 24 väcker egentligen bara en tanke. Har Jack äntligen fått en ny “lekkamrat”? Jag hoppas verkligen att den nye CTU-agenten inte är anti-Jack utan att de kan ge sig ut på en rejält actionfylld jakt på terroristerna!

Som jag skrev i inledningen hade tre serier premiär denna vecka. Egentligen borde jag skrivit tre och en halv. Jag har nämligen börjat titta på en serie som hade premiär förra veckan. Serien heter The Winner och handlar om Glen som är snuskigt rik. Det är dock inte detta serien handlar om utan istället får vi följa Glen när han (vid 30-någonting:s ålder) blivit vuxen. Han bor fortfarande hemma hos sina föräldrar och i huset brevid flyttar Alison in med sin 13årige son Josh. Alison är den enda flickan Glen någonsin kysst. Att hon nu flyttat tillbaka får Glen att inse att det är dags att “bli vuxen”. Glen och Josh relation är helt underbar i denna serie och Glens totala oerfarenhet angående kvinnor gör att han och Josh genomgår samma faser tillsammans trots att det skiljer 30 år mellan dem. Mycket underhållande serie som jag kommer fortsätta följa.

October Road heter ABC:s nya dramaserie där vi får följa Nick som ger sig ut på backpacking-resa i Europa. Han lovar alla sina vänner att han ska återvända efter resan men så blir det inte. Tio år senare har Nick blivit en framgångsrik författare och han väljer då att återvända till sin gamla hemstad för att föreläsa på en skola. Hans återkomst sker dock inte helt smärtfritt då han i sin populära bok skrivit en hel del negativa saker angående sin gamla hemstad och dess invånare. Sex avsnitt är beställda och jag kommer troligtvis fortsätta se denna serie (i brist på annat). Serien känns inte direkt nyskapande på något sätt men den har potential.

En annan serie som inte alls har potential eller är nyskapande är kriminalserien Raines. Michael Raines är duktig kriminalare som ser döda människor. Med andra ord ännu en kriminalserie där “det speciella med serien” är att Raines kan se och prata med döda människor(Medium någon?). Själv gav jag upp efter ca 20 minuter då det kändes som “en i raden” av tråkiga kriminalserier där det inte finns någon större story som sträcker sig över flera avsnitt. Inte heller några intressanta karaktärer som man faller för som gör serien sevärd. Sju avsnitt har NBC(vad annars) beställt av denna serie. Jag antar att detta var vad som fanns över när de andra kanalerna plockat ut sina serier och NBC bara hade bottenskrapet kvar att välja bland.

Sist men inte minst har vi serien Andy Barker P.I där Andy(som är ekonom av något slag) som nyligen öppnat en egen firma hastigt och lustigt finner sig själv som privat detektiv. Jag hade inga större förhoppningar angående serien utan tittade på första avsnittet eftersom att jag inte hade någonting annat att titta på. Serien är “skönt töntig” med lite 80-tals känsla. Dock misstänker jag att denna serie inte blir speciellt långvarig. NBC har länge tvekat och velat om när serien skulle börja sändas och alla sex avsnitten finns redan tillgängliga att se på NBC:s hemsida. Premiären hade som väntat inte heller speciellt bra tittarsiffror.

Explore posts in the same categories: 24, Andy Barker P.I, Leende Guldbruna Ögon, Lost, Medium, October Road, Raines, The Black Donnellys, The Winner, What about Brian

Kommentera

