v.10 – Hur länge ska jag stå ut med Jack?

Då var ännu en TV-vecka över. Antalet serier som faktiskt sänds verkar bli allt färre. Många serier har upphehåll samtidigt som det känns som att det är färre midseason-serier detta år än vad det varit de senaste åren. Som vanligt ska jag börja med att klaga lite på 24. Jag har funderat lite på varför jag klagar så mycket på denna serie. Det första som slog mig var att 24 har svårt att överraska tittarna. Det känns som att de redan gjort allt. Presidenter har blivit mördade, atombomber har detonerat. Jack har dött ett antal gånger. Mest överraskande i veckans avsnitt (e12) var väl att Reed så fort han fick chansen anmälde vilka det var som låg bakom bomben. Att han själv sedan blir felaktigt misstänkt att vara inblandad kändes självklart eftersom att det alltid händer i 24. Hur det går för presidenten känns ganska ointressant om jag ska vara ärligt. Oavsett om han överlever eller ej känns det inte speciellt chockerande.


Utöver detta känns det verkligen som att 24 går på gamla rutiner. Efter 5 stora kriser tycker i alla fall jag att kommunikationen borde vara bättre mellan de olika myndigheterna. Varför ska det vara så svårt för politikerna att få veta att CTU faktiskt VET att det är ryssarna som ligger bakom det hela och inte muslimerna som politikerna hoppas på (så att de ska kunna låsa in alla). Och hur många gånger ska det behövas innan alla förstår att Jack alltid har en anledning och plan till vad han gör. Frågan jag ställer mig om och om igen är: Varför fortsätter jag titta på 24? Svaret är nog att det kan ju faktiskt hända någonting riktigt bra och det vill jag ju inte missa.

Efter att ha börjat titta på veckans Prison Break (e19) tänkte jag skriva ungefär samma sak som om 24. Med andra ord att det var förutsägbart och tråkigt. Men efter att vi fått höra lite mer av det inspelade telefonsamtalet mellan presidenten och dennes döde broder satt jag mer eller mindre bara och gapade. Ett sådant innehåll hade jag aldrig kunnat gissa. MEN som vanligt lyckas de förstöra det intressanta genom att presidenten “sagt upp sig” med omedelbar verkan. Säsong två hade varit så mycket mer intressant om de dragit ut lite mer på allt istället för att döda av alla chanser Michael och Lincoln har. Nu återstår endast 3 avsnitt av säsong 2 och det ska bli mycket intressant att se vad de gör av säsongen och hur de bygger upp för nästa säsong.

Veckans Heroes (e18) når inte riktigt upp i samma nivå som förra veckan men cliffhangern på slutet var inte dålig. Det märktes att ett uppehåll var i antågande. 23:e April kommer serien tillbaka för de fem avslutande avsnitten.

Konceptet för The Black Donnellys känns mycket intressant men efter att ha sett de första två avsnitten är jag tveksam till att jag kommer fortsätta se denna serie. Jag har lite svårt för brödernas ålder kontra handlingen. De känns lite för unga för att springa runt och mörda folk och försöka göra sig av med kroppar etcetera. Att de dessutom slängt in en klassisk “vi gillar varandra men inget kan hända” kärlekshistoria gör serien ännu sämre. Det bästa med denna serie är att andra avsnittet tappade tittare sedan första avsnittet. Avsnitt två hamnade på nästan samma nivå som Studio 60 hade de sista veckorna innan bröderna Donnellys tog över sändingstiden. Och om trenden håller i sig lär serien tappa mer tittare. Tittarsiffrorna brukar ha en tendens att jämna ut sig efter några veckor. Så nu hoppas jag att de tappar ännu mer tittare så att Studio 60 får tillbaka sin sändingstid och att NBC fattar att det inte är fel på Studio 60 utan på sändningstiden.

Under veckan hade två bra serier säsongsavslutning. Till att börja med avslutade Top Gear (e06) med att bland annat bygga limosiner av vanliga bilar för att sedan utföra ett antal uppdrag. Som vanligt mycket underhållande med massor av skratt. Även The Class (e19) hade säsongsavslutning där Perry gjorde comeback. Förhoppningsvis får han komma tillbaka till en eventuell säsong två. Avsnittet kändes inte direkt som en säsongsavslutning så om serien nu läggs ner känns det inte som ett värdigt slut på en bra serie så jag hoppas på en fortsättning i höst.

Veckans avsnitt (e16) av What about Brian måste nog vara ett av de bästa avsnitten i seriens historia. Avsnittet innehåller verkligen allt, humor, drama, överraskningar etcetera. Ett helt underbart avsnitt i sann Brian-anda. Som jag tidigare misstänkt (och skrivit) har det tydligen blivit dags för Bridget att lämna serien nu när hon och Brian bryter upp. Den som är lite uppmärksam under introt märker att det inte bara är Tiffani Thiessen som är ny ”regujär” skådis i serien. Även Brians ena granne Laura (Jessica Szohr) finns med som ”regujlär”. Däremot står fortfarande granne nummer två (Stacy Keibler) kvar som gästskådespelare. Tråkigt nog verkar det som att Marjorie (Sarah Lancaster) inte längre verkar vara en del av serien men antagligen kommer hon tillbaka och gör gästinhopp i denna underbara serie.

Explore posts in the same categories: 24, Heroes, Prison Break, Studio 60, The Black Donnellys, The Class, Top Gear, What about Brian

One Comment på “v.10 – Hur länge ska jag stå ut med Jack?”

  1. bobba Says:

    jag tycker du har fel om black donnellys det är den bästa serien ever. det man måste förstå är att denna serie är till för ungdomar enligt mig.. jag tycker att det borde komma fler säsonger av det. det kanske inte är den bästa serien men det är i alla fall bättre än top model och alla andra blöj serier… så jag tycker att man ska förtsätta sända serien för den kommer att göra genombrott!!! MVH Bobba


Kommentera

